Petua rawatan sakit tekak tenggorokan

Imej
Sakit tenggorokan dapat disebabkan oleh berbagai hal, diantaranya: Infeksi virus, seperti flu atau pilek Infeksi bakteri, seperti tonsilitis atau faringitis Paparan debu, asap, atau polusi udara Alergi, seperti alergi debu atau bulu binatang Rokok atau merokok pasif Suara terlalu keras atau berbicara terlalu banyak Menelan makanan atau minuman yang terlalu panas atau terlalu dingin Kondisi kesihatan, seperti refluks gastroesofagal atau laringitis Sistem kekebalan yang lemah Sakit tenggorokan juga boleh menjadi gejala dari penyakit serius, seperti mononukleosis, infeksi tenggorokan streptokokus, atau kanker tenggorokan, jadi penting untuk segera mencari perawatan medis jika gejala sakit tenggorokan berlangsung lama atau memburuk. sakit tekak Untuk mengatasi sakit tenggorokan, beberapa cara yang boleh dilakukan meliputi: Minum air hangat dengan madu atau lemon Minum obat penghilang rasa sakit seperti paracetamol atau ibuprofen Menghirup wap air hangat dengan sedikit garam Mengurangi roko

Petua rawatan bengkak tonsil

Tongsil bengkak

Tonsilitis atau bengkak tonsil adalah berpunca dari jangkitan bakteria atau kuman. Setiap manusia mempunyai 2 biji tonsil iaitu di kiri dan kanan dinding tekak.

Untuk rawat tonsil yang bengkak, ada beberapa petua yang boleh anda cuba:

  1. Minum banyak air: Tonsil bengkak sering kali disebabkan oleh infeksi virus atau bakteria. Dengan minum banyak air, anda dapat membantu mengurangkan keradangan dan mengeluarkan toksin dari badan.


  2. Gunakan air hangat: Cara lain yang boleh anda cuba adalah dengan mencuci mulut anda dengan air hangat yang dicampur dengan garam. Ini boleh membantu mengurangkan keradangan dan mengeluarkan lendir dari tonsil anda.


  3. Menggunakan obat-obatan: Anda juga boleh mencuba ubat-ubatan seperti ibuprofen atau acetaminophen untuk mengurangkan sakit dan keradangan. Pastikan anda membaca arahan penggunaan dengan teliti dan berjumpa dengan doktor anda sebelum mengambil mana-mana ubat-ubatan.


  4. Amalkan cuci tangan: Cuci tangan dengan kerap boleh membantu mengelakkan jangkitan bakteria dan virus yang menyebabkan tonsil bengkak.


  5. Bersenam: Bersenam secara teratur boleh membantu meningkatkan sistem imun anda dan membantu mengelakkan jangkitan.

Berikut adalah beberapa petua lain yang boleh anda cuba untuk merawat tonsil yang bengkak:

  1. Amalkan diet yang sihat: Makan makanan yang kaya dengan vitamin C, seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, boleh membantu meningkatkan sistem imun anda dan membantu mengurangkan keradangan.


  2. Gunakan penyedutan: Penyedutan dengan air hangat dan mentol boleh membantu mengurangkan keradangan dan sakit. Anda boleh menambahkan beberapa tetes minyak esensial seperti minyak eucalyptus atau peppermint ke dalam air hangat sebelum disedut.


  3. Gunakan batu guling: Batu guling yang dibekukan boleh digunakan untuk mengurangkan sakit dan keradangan pada tonsil. Letakkan batu guling tersebut di atas tonsil anda selama beberapa minit setiap hari.


  4. Gunakan kompres hangat: Kompres hangat boleh membantu mengurangkan sakit dan keradangan pada tonsil. Anda boleh menggunakan selimut hangat atau tuala yang dibasahi dengan air hangat dan meletakkannya di atas tonsil anda selama beberapa minit.

Jika tonsilitis terlalu kerap terjadi ( sebulan atau dua bulan sekali) atau Ianya mengganggu rutin harian, mungkin doktor akan sarankan untuk buang terus tonsil.

Untuk mereka yang berulang kali tonsil membengkak, ini menunjukkan jangkitan kuman menyebabkan sistem pertahanan badan lemah.

Cadangan terbaik secara semulajadi untuk rawat bengkak tonsil dan hilangkannya boleh ambil Garlic, Nutriferon, Vitamin C, GLA dan Omega Guard.

Garlic adalah antibiotik semulajadi yang sangat bagus. Bertindak untuk menghalang jangkitan bintik-bintik putih ataupun kuman.

Nutriferon sangat bagus untuk mengukuhkan sistem imunisasi badan kita dalam masa 3 hari. Juga membantu mengurangkan kelesuan badan.

Vitamin C membantu untuk menyokong sistem imunisasi badan. Iaitu mengurangkan demam, selesema dan batuk. Juga membantu sel darah putih menghalang bakteria yang wujud dalam badan.

Bagi ibu-ibu yang ada anak bengkak tonsil :
1) Boleh berikan Nutriferon.
2) Lebihkan air masak
3) Berikan Vitalea kids
4) Mealshake

Sekiranya anda merasa sakit atau tidak sihat selepas mencuba petua-petua di atas, atau jika tonsil anda terus bengkak, adalah penting untuk berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan rawatan yang lebih lanjut.



 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara nak elak Whatsapp anda dari kena hack atau dihijack